zaterdag 9 februari 2013

Veren tekenen

Gisteren was het dan eindelijk zo ver;
Veren tekenen bij Laura’s Atelier in Amersfoort. Laura heeft mij het quilten, duimquilten, patroontekenen, het patchen en het appliqueren geleerd. Natuurlijk heb ik ook wel eens ergens anders lessen gevolgd, maar voor mijn gevoel nooit zo goed of uitgebreid als bij Laura in Amersfoort.
Ook nu ligt er een keurig mapje voor de cursisten klaar;
IMG_2484
Met daarin allerlei informatie over de ‘veer’, hoe deze is opgebouwd, lees je over de ‘ruggengraat’, wordt er gesproken over lucht en ruimte rondom een veer.
IMG_2487
En laat Laura zien hoe het wel en vooral ook hoe het niet moet.
IMG_2488
En daar heeft ze niet twee quiltjes voor om te laten zien, maar een respectabele stapel. De ene quilt na de ander komt tevoorschijn.
IMG_2490
En dan mogen we zelf aan de slag. Eerst overtekenen om het ‘gevoel’ in je vingers te krijgen. Een mooi rondje en dan ‘zwiep’ naar beneden. Ik begin al verkeerd, ga ineens mijn pagina in de lengte leggen. Dat “mag” niet. Dan begin ik te tekenen van rechts naar links, dat “mag” ook niet. Dan begin ik met de onderste lijn, ook liever niet.
Uiteindelijk lukt het mij om het blad recht voor mij te houden en om gewoon links bovenaan te beginnen.
Was dit niet ooit schrijfles nummer 1?
Het rondje lukt wel, maar die zwiep? Hoe goed ik ook mijn best doe, lukt het me niet om een losse zwiep op papier te krijgen. Ik zwiep me suf, tussen de drie lijnen.
"Je rondingen lijken wel of ze lid zijn van de Weight Watchers, veel te dun Juud! Ze mogen rond, en dik en vol, maatje 46/48” hoor ik Laura zeggen!
IMG_2491
En dan Hups op door naar de variatie, een hart met een druppel, het liefst in een vloeiende beweging op het papier. Humm, en opnieuw gaan we aan de slag. Hier denk ik al in termen van de grotere maat, maar dat zwiepen naar beneden…… Die zwiep, zwiept nog niet echt.
Het zijn houterige staken, en zeker niet mooi rond.
IMG_2494IMG_2493P1060522-225x300
Ien was gezellig met mij mee, of ik met haar. Maakt niet uit, veel hebben we elkaar ook eigenlijk niet gesproken, met al dat Zwiepen kon dat ook echt niet.
IMG_2489
En wat vinden jullie van deze. Kom ik naast een mevrouw te zitten die een hele goede tassen smaak heeft. Te grappig, uit dezelfde serie.
Fijn weekend allemaal, vanmiddag mag ik een bruidspaar trouwen, laat ik mijn ‘away from home” boek ombouwen en ga ik vanmiddag Zwiepen,, zwiepen en nog meer zwiepen!

Doeg, Juud

19 opmerkingen:

Else zei

Dat ziet er ingewikkeld uit, zwiep ze vanmiddag! Fijn weekend Else

Annelies zei

Ik heb dat altijd een lastig werkje gevonden !

Gonny zei

Alle begin is moeilijk. Zelf heb ik ze nog nooit uit de 'vrije hand' getekend en ik vind wat je laat zie mooi!!! dat doe ik echt niet even na...

Supergoof zei

Hoi Zwiepertje, wat heb je het gevoel van de dag mooi be'zwiept'schreven.
Dat wist ik natuurlijk weer allemaal niet van de veren.
Ik dacht altijd dat deze voor het machinequilten waren.
Veel plezier vandaag met alles, levensgenieter!
:o)

Elisabeth zei

Dat ziet er prachtig uit, volgens mij worden de volgende te quilten...quilts nog mooier! Groetjes en een heel fijn weekend, Elisabeth

carina zei

Dat ziet er eigenlijk wel heftig uit zeg. Zat even mee te denken maar ik kom twee keer over de zelfde lijn, pfffff weer zo iets ingewikkelds..... Maar het zal je vast wel lukken.
Zien we allemaal ingewikkelde veren voorbij vliegen. Goed weekend. En ehhh mooie tassen! Ben ik wel van en heb je het bruidspaar weer netjes in het echt verbonden. Grusse carina

Anoniem zei

Hoi juud wat een gezwiep heb je ook nog gelachen ik wel van je verhaaltjegroet j de b uit s

Rennie zei

Je kan de veer ook met calceerpapier en een radeerwieltje overtrekken op je quilt hoor. Gaat echt heeeeel snel! Succes met het zwiepen!

Annie Kingma zei

moeilijk hoor, zo swiepen uit de losse pols. Ik zou een patroontje overtrekken. Maar het is super goed dat je het zelf kan leren. Vast een gezellig cursus uur geweest.
Groetnis Annie.

christine zei

oh heerlijk een middagje zwiepen en zwiepen met dat potlood over het papier zwiep ernaast oh nee zwiep precies de verkeerde richting . tjee Juud ik zou er gek van worden (als ik het al niet was)
fijn zwiepend weekend
christine

Yvonne zei

Gaat vast snel beter als je blijft oefenen. Ziet er niet onaardig uit hoor!

Sis Voorn zei

Het blijft leuk om je blog te lezen! Nu ook maar eens met reactie en niet altijd stilletjes. Mede door je blog ben ik ook aan het bloggen geslagen.
Bedankt en lekker verder gezwiept...
Groetjes Sis

sylvia zei

zwiepen, huwen, variatie genoeg bij je!!!.....;)
beiden zitten niet in mijn pakket!!
fijn weekend, groetjes Syl

Floor zei

Ik heb daar een mal voor, daar kan je dan mooie veren mee tekenen.
Maar zelf doen is wel zo fijn op een quilt denk ik.
Maar wel moeilijk zo te zien.
Zag bij Laura ook al iedereen druk bezig om mooie zwieps te maken.
Gewoon rustig doorzwiepen hoor, komt het vast wel goed.
Ik ga het ook eens proberen, wie weet ben ik wel een natuur zwieper!
Groetjes,
Floor

Berna zei

Zwieren, zwiepen en zwaaien; het lijkt wel carnaval. Lijkt me een erg leuke les voor ooit. En hetwas vast weer gezellig bij Laura. Fijne avond en zondag!

Miranda zei

Heee, dat lijkt veel op mijn duimquiltencursus...Leuk hoor, kan ook jij je lekker uitleven bij het quilten! Quilt ze daar...zwaai zwaai Juud.

Noa zei

Ik heb diverse keren bij laura les gehad echt super,dit lijkt me ook geweldig

Anoniem zei

Ik heb hartelijk gelachen met je verhaal. Heerlijk zoals je het beschrijft. Groetjes Wilma

Rita zei

Ik blijf het zwiepen moeilijk vinden, maar volgens mij krijg jij het wel onder de knie. Fijne dag gr. Rita