vrijdag 26 juni 2015

The Irish Circles

Wat een heerlijke quilt om aan te werken.
Volgens mij gaat er bij Petra Prins NOG een groep beginnen!
Dus je kunt er nog bij, hoe heerlijk is dat?
Het patroon wordt namelijk niet als patroon uitgegeven,
en kan alleen "klassikaal" gevolgd worden.
Dat is helemaal niet ERG!
Enig om elkaar maandelijks in zo een mooie quiltwinkel te ontmoeten.
DSC00897DSC00898
Ik dacht dat het wel aardig zou zijn om te laten zien
hoe ik de cirkels maak.
Sommige cirkels hebben alleen maar applicaties.
Dan houd ik dezelfde achtergrond,
en plaats daar,
 met behulp van de cirkels van Susan Smith,
 mijn stoffen cirkel omheen.
Da’s makkelijk want zo weet ik ook zeker dat mijn cirkel rond
 blijft en niet stiekem een eitje wordt.
DSC00887DSC00888
Andere cirkels zijn wel gepatcht,
ook dan komt de mal van Susan goed van pas.
Mal bovenop het gepatchte gedeelte,
lijm op de naadtoeslag,
 stoffen cirkel erop.
Rond en klaar is Kees Juud.
DSC00889
Zie hier het resultaat,
ik ben er dik,
 maar dan ook dik tevreden mee!
DSC00891DSC00892
DSC00894DSC00896
Hier mijn ´huiswerk´ van de afgelopen maand.
Heerlijk om te zien hoe zo een quilt onder je handen groeit!
DSC00904
Dan de volgende uitdaging.
Rond een ronde vorm zit een bandje.
Ik heb deze bias gesneden.
Ondanks dat het schuin van draad is
wilde het zich niet goed laten vormen.
Dan brengt mijn spanbord weer uitkomst.
Stofje waarlangs het bias komt wordt met de goede kant op het spanbord gelegd.
Zo kun je goed de naadtoeslag zien.
(appeltje eitje)
Bias hierlangs gelegd,
 hier en daar wat geholpen (gewoon wat aan getrokken! eerlijk is eerlijk)
en goed vast gezet!
 Daarna wat Best Press erop (Aztec Rose)
en even met het boutje eroverheen.
Laten liggen, afkoelen, kopje koffie drinken, what ever.
Wanneer het goed droog is,
afgekoeld,
echt een uurtje ofzo gespeld heeft gezeten,
Loshalen,
Cirkeltje omdraaien,
wat Roxanne Basting glu op je bias,
vastplakken,
appliqueren!
Klaar!
DSC00934[1]
DSC00935[1]
En zo is het uiteindelijk dan geworden. 
Heerlijk al dat gepriegel,
en enig om te zien welke kleur combinaties er uiteindelijk gemaakt worden!
Snuffelen in de bakken, het maken van keuzes.
DSC00899DSC00900
Kijken naar de ´design wall´
(een flanellen laken).
Het is voor het eerst dat ik zo werk.
Wel fijn om te kunnen zien waar wat,
volgens patroon moet komen.
Of het uiteindelijk ook zo gedaan wordt?
Geen idee, we zullen zien.
DSC00936[1]
Voorlopig mag ik hier naar kijken!
En dat is niet verkeerd,
 al zeg ik het zelf!
Tot blogs,
Juud,
Remember Better finished than perfect

17 opmerkingen:

Elisabeth zei

Prachtig Judith...ze zijn keurig!..en hier is het huiswerk niet klaar. Groetjes en een heel fijn weekend!

quiltsathome zei

Zucht ... zo mooi ! En inspirerend, ik ga weer gauw naar mijn Sear Jane-blokjes !

Mhalmavanwees zei

Goeiemorgen Judith, wauw wat mooi!!!
Prachtige kleuren, fijne uitleg. Heerlijk.
Fijn weekend, Maud.

Marina Brito de Campos zei

Mooi, mooi, mooi!!!!

not so zen -quilts in Paris zei

leuk weer Juud, en nog een tuto zonder suiker als toetje, dat spanbord lijkt me ook wel wat!

Marja zei

Je Circles zien er echt prachtig uit, mooie kleurencombi's en wat strak!!

Zo jammer dat Zutphen een beetje te ver is voor mij.

Groet,

Heleni zei

Je cirkels zien er geweldig uit Juud.
Nog nooit gebruikt dat plakspul. Lijkt me wel wat.
Zo'n spanbord lijkt me ook een uitkomst.
Fijn weekend.

Annie zei

Prachtige circels, handige tip met dat baisband !

Vlijtige Handjes zei

Dank je voor de tips. Ga ik zeker gebruiken. Moet alleen een spanbord maken. Ik stel me zachtboord voor met iets eroverheen? De press is een uitkomst! En de wall heb ik ook. Heerlijk voor kleuren cerdeling, inspiratie en genieten van wat al klaar is.
Bye the way zat Petra dichterbij schoof ik aan!
Quilt ze en fijn weekend.

Wilma zei

Je laken is al aardig vol met moois, heerlijk.

Yvonne zei

Enig wordt het, zo leuk nu al om naar te kijken! Lekker om te zien groeien op het lakentje. Fijn weekend!

Marlies Mansveld zei

Judith, ik volg je blog al een tijdje stilletjes en vanaf het moment dat jij de eerste blokken van de Irish Circles quilt liet zien was ik verkocht! Toen ik hoorde dat hij weer ging starten in september heb ik me gelijk opgegeven. Ik ben heel benieuwd of ik hem net zo mooi kan maken als jij. Bedankt voor alle tips en inspiratie die je deelt op je blog. Ik blijf je zeker volgen!

Carin zei

Prachtig !!

Greet zei

Je cirkels zijn o zo mooi !!! Dit wordt weeral een prachtige quilt. Ik ben stilletjes een beetje jaloers op de mooie stofcombinaties die jij steeds weer weet te maken :).
Fijn weekend, geniet van het zonnetje.
Greet

Anoniem zei

Wat mooi!!!

Nifty Quilts zei

Oh, your blocks are beautiful, and so expertly made! I am glad I have found you and your blog through Willemenke. I will follow your updates in the future.

Evelyne zei

Erug mooooi!!!!
Handige tips geef je, bedankt kan altijd nog eens van pas komen!

groetjes,
Evelyne