maandag 29 mei 2017

Shocking San Fransisco

Zondag 28 mei

Hi Maxime,
ook is het tweede blog voor jou geschreven,
en het derde en het vierde, en het vijfde,
en het daarop volgende blogje ook!
Fijn dat je zo mee kunt kijken met wat wij aan het doen zijn.
Mama om 5 uur morgens op FaceTime
is ook geen pretje!
XXX

Gisterenavond bij de Chinees om de hoek gegeten.
Was prima.
Snel terug naar het hotel/youth hostel.
Het duurt niet lang of we slapen.
Frans tot 00.00 en ik tot 01.00 uur.
Ik val om 02.00 uur weer in slaap,
Frans niet........

Het is geen fijne buurt waar we logeren.
Of is het nu eenmaal realiteit dat je hier
heel veel armoede, zwervers,
geestelijk beschadigde mensen
vooral op straat ziet leven?
Dansend op je sokken op straat?
Diep weg gedoken in slaapzakken liggend op de grond?
Zwaar gehandicapt?
Het is AFSCHUWELIJK.
Hele stukken straat stinken naar de urine,
het is verschrikkelijk.
Ik herken het nog wel uit mijn eigen LA tijd.
Frans is geshockeerd,
is er wel iemand NORMAAL?
In een half uur tijd hebben wij een ellende 
gezien die je in Nederland nog niet in een 
jaar tijd ziet!
En als je nu denkt dat Juud overdrijft?
Helaas......
Lang leven ons sociale systeem,
lang leve onze belastingen!

Onze dag begint bij Dottie's,
een 'heel bekend' ontbijt-diner.
Het is er DELICIOUS.
En dus sluiten we aan in de rij!

En die rij staat zelfs om de hoek van de entree.
We besluiten om toch maar aan te sluiten.
Het zal wel goed zijn.
Achter ons een mevrouw uit Chigago,
die niet wachten kan om binnen te komen.
Voor ons toeristen uit Minnesota,
ook hoor ik Duitsers praten......


Dit moet nu wel goed zijn natuurlijk!


De keuze is reuze!


Frans die al sinds middernacht wakker is,
heeft trek. Reuze trek. Hij zegt wanneer hij besteld
heeft dat wanneer hij dit op heeft hij graag
NOG WAT wil bestellen.
De serveerster kijkt hem verbaasd aan,
maar uiteraard,
"You may"


De porties zijn MEGA!
En Frans......
het bleek voldoende!
Meer dan, sterker nog,
lunch hebben we over geslagen.


We wandelen naar de fiets verhuur en 
gaan fietsend verder de stad verkennen.


Het is nog 'koud', een graad of 16,
en mistig.


Zoals je hier ook goed zien kunt.


We fietsen vanaf Pier twee naar ons doel;
The Golden Gate Bridge.
Onderweg wordt er veel gestopt, om te kijken,
te genieten.


90 dagen geleden hebben we ons aangemeld
voor de Alcatraz Toer.
Dat klinkt misschien overdreven, 
maar vandaag was de eerst beschikbare mogelijkheid
om het eiland te kunnen bezoeken op
4 juni.........

Morgen is het onze beurt, wel op tijd zijn,
anders gaat je kaartje door naar de volgende.......


Ons doel hangt nog steeds aardig in de mist........

Pier 39
of leuker nog
Fisherman's Wharf is ons veel en van harte aanbevolen.
Het is er voornamelijk heel erg toeristisch.
Leuk om op de pier al die zeeleeuwen te
horen en ruiken liggen.


Op sommige vlonders liggen er zoveel
dat deze helemaal doorzakt.


Aandoenlijk dit. 


De stad hebben we al een stukje achter ons gelaten.


De pier zelf is nog rustig.
Later die dag was het 
AFGELADEN VOL.
We hebben het dus op een mooi moment bekeken.


Onderweg vinden we een koffie truck.
Ook hier is de keuze weer reuze,
maar een cappuccino of een latte macchiato 
is er niet. 
Wel krijg ik een redelijke kop koffie.

We fietsen verder, stoppen her en der,
bekijken de kust,
het strand, 


de vissers, al de fietsers
en bakken met wandelaars.
Gaande weg brand de zon de bewolking weg.
En is daar dan eindelijk de brug.


We mogen nog wat heuveltjes over,
maar het is gewoon leuk.
Ben ik reuze blij wanneer ik weer boven sta,
och die arme knieën!


Het weer werd als en als mooier,
en het leek wel of er ook als meer 
mensen op de fiets bij kwamen.


Achterom kijkend kun je ineens goed zien 
wat er al gefietst is.


Geen mist meer te zien!
Geweldig leuk en wat een geluk!


We fietsen er met drommen tegelijk 
overheen met een heerlijke zon!


De fietsers worden van de wandelaars
gescheiden.
Ieder een kant van de brug.
Als je hier zo bezig bent
is net of iedereen heel actief en sportief is!


En zo sta je aan de overkant.
Aan de San Francisco kant hadden we 
heuvel op moeten fietsen,
in zijn laagste versnelling ging dat nog net.
Aan de overkant,
Sausalito kant, ging het heuvel afwaarts.
Stukken makkelijker.


Totdat we ook hier heuveltjes tegen komen.
Op een bankje is het goed rusten.
En het uitzicht meer dan mooi!


Daar zit je dan op je eerste zondag van je vakantie.
Een beetje over de baai van San Francisco uit te kijken.
Zippend aan een flesje water.
En dat terwijl je op maandag nog in Zeist op kantoor zat,
op donderdag met Susan uit Australië in Hoevelaken in de tuin,
en op zondag zelf in San Francisco rond fietst!


Ook Sausalito is druk. 
En mag je niet zomaar ergens je fiets neer 
zetten.
Daar zijn speciale fiets parkeerplekken voor.
Zelfs wanneer Frans even bij de 
fietsen blijft staan zodat ik een foto kan
maken worden we al aangesproken.
Frans zijn oren moeten naar het Amerikaans
gaan staan en begreep het niet helemaal.
(hij is volgens eigen zeggen helemaal
NIET doof.......)
Wanneer ik ten tonele verschijn wordt 
ook mij haarfijn uitgelegd dat 
"the bicycle parking one block down is"


Het is ook ok.
We stappen de boot op.


En genieten op het water van de omgeving.


Grappig dat wanneer je op de wal staat,
de overkant heel, echt heel dichtbij lijkt.
Totdat je op het water zit........

Dan is die skyline veel verder weg.


"kleine zeilboten"
en hele grote schepen trekken aan ons voorbij.


Dit was echt een joekel.
Hoewel een Rotterdammer nu misschien
wel denkt; "joekel?"


En dan nog zo een contrast,
zeilboot, alcatraz en San Fransisco........



op de boot was het afgeladen vol met fietsers.



Het was een heerlijke dag.
Wat een luxe! 
Genieten van elkaar, het weer, de zon,
de mist, de fietsen, de gezelligheid.
En helemaal NIET genoten van 
de afgrijselijke taferelen op straat.
"Het lijkt wel een derde wereld land"
zei Frans op een gegeven ogenblik.
En daar kon ik hem geen ongelijk in geven.

Morgen nog een dag de stad. 
Alcatraz staat op het programma.
Als het daarna lukt Lombard street 
en China Town.

Een lange post.
Leuk voor ons zelf om later terug te kunnen lezen,
en leuk voor Maxime!

Naald en draad?

Misschien dat ik die straks nog even vast houd.
Frans?
Die slaapt.......
alweer te vroeg.......
En ik?
Eigenlijk nergens last van.

Fijne dag allemaal,

tot blogs,


Juud

Remember; Better finished than perfect!

nog een laatste foto.
Nog nooit zo een toilet gezien namelijk.
Boodschap gedaan,
dan je handen wassen met het water 
voordat het water het reservoir in gaat!







17 opmerkingen:

Yvonne zei

Wat is dit heerlijk wakker worden met zo'n verslag. Heerlijke dag in SF en Sauselito!
Ja en die contrasten.... dat viel ons ook op. Mensen midden op straat, zwaar vervuild etc. En iedereen die doet of zijn of haar neus bloed. Afgrijselijk... daar een je nooit aan. Veel plezier weer vandaag!

Laura F Strating-Janssens zei

Meid, ik ben meteen weer 28 jaar terug in de tijd! Heerlijk om mee te lezen, genieten!

Martine zei

Super verslag Judith en wat goed te zien dat er toch ook in de US aan het milieu wordt gedacht.

Greet zei

Fijn dat je ons zo laat mee reizen. Nog veel plezier !

KijkDaarIs zei

Wat een heerlijk verhaal....en wat een leuke foto's
Zo zijn wij ook een beetje op vakantie...
Akelig om mensen zo aan hun lot over gelaten te zien....
en wel hartstikke dapper om zo al fietsend je vakantie te beginnen!
Geniet nog lekker !

Phyllis zei

Ach ja, SF, zo mooi, zo leuk maar idd, zoveel contrasten, dat herinner ik me nog wel. Lang geleden was ik er en voor wat betreft de nare kant... het ontstaan van Silicon Valley schijnt de huisprijzen in SF zo opgedreven te hebben dat het nog meer ellende (lees: daklozen) dan vroeger oplevert.
Ben benieuwd weer naar het volgende blogje.

Else zei

Leuk om mee te reizen, heerlijk blogje!! Zwaaizwaai

Annie zei

Fijn om met jullie mee te reizen (lezen)
Groetjes, Annie.

Carine Remmery zei

Niet gedacht je zo snel terug te kunnen lezen... fijn wij reizen echt mee!
geniet ervan en pas op elkaar! Wat een origineel WC? inderdaad water besparend! groetjes Carine uit Brasschaat

Anoniem zei

Het zal best leuk zijn maar ik ben blij dat ik geen behoefte heb aan zo'n vakantie .

Gr Joop

sylvia zei

leuk om zo mee op stap te gaan met jullie, veel plezier vandaag!

Marja zei

Ja die tegenstellingen zijn daar nog weer veel groter dan hier denk ik, het sociale vangnet is er daar een met heel veel grote gaten.
Wat een leuke tocht op de fiets hebben jullie gemaakt, hoop dat de jetlag inmiddels over is.
Handig toch dat van die wc, scheelt ook nog ruimte:)


Groet,

Nifty Quilts zei

What fun to see your trip through San Francisco on the bike! Riding across the bridge and returning by ferry is now on my list for the next time we visit! There are many very beautiful neighborhoods there too.

qm zei

Heerlijk dit te lezen ... brengt me terug in de tijd.
Sommige dingen veranderen dus niet ... pier 39 ...en aldie andere plekker die je beschrijft... heerlijk ... geniet er van, fijne tijd 🤗

Gert zei

Heerlijk om jullie reis zo te kunnen volgen. De verschillen op straat kan ik mij wel indenken, in NY zag je dat ook wel, vond ik. Mocht je nog een overnachtingsmogelijkheid nodig hebben: dit schijnt erg leuk te zijn. Twee mannen en een hond, en 1 van beiden is natuurlijk een quilter:https://www.airbnb.nl/rooms/2042095

BezigeBijMirjam zei

Heerlijke stad San Fransisco. Ik beleef het met jullie weer opnieuw. Wij waren destijds met de kinderen en niet op de fiets. Veel gelopen en stukken met openbaar vervoer of de auto. Ik houd niet van vis dus die lucht op de vismarkt bij de pier staat nog in mijn geheugen. We hebben op de Golden Gate gelopen en Sausolito was ook heel leuk.

klazienshandwerk zei

Wat geweldig om zo mee te reizen. Ik ken je alleen van de blogs, helaas kon ik er in Dokkum niet bij zijn. Waar haal je de energie vandaan om elke dag nog te bloggen. Ben zelf in maart naar NieuwZeeland geweest, maar vond het een hele opgave om dagelijks een blogje te plaatsen, alhoewel ik het wel zoveel mogelijk heb gedaan, want dan had ik een mooi dagboek :) Een heel fijne vakantie nog, ik blijf je volgen !